BIAŁKA W DIECIE

Białka w organizmie ludzkim pełnią rolę budulca, są one zbudowane z aminokwasów. Jeden gram białka do 4 kcal. Same aminokwasy dzielą się na dwa rodzaje. Istnieją dwa rodzaje, czyli aminokwasy endogenne i egzogenne. Te pierwsze to takie, które organizm sam potrafi syntezować, natomiast, jeśli nie dostarczymy aminokwasów egzogennych to w organizmie wystąpi ich deficyt, co przełoży się na zaburzenia pracy organizmu. Należy także pamiętać, że do budowy mięśni potrzebny jest profil aminokwasów.

W biologii wyróżniamy 21 różnych aminokwasów z tego 8 jest egzogennych:

  • Fenyloalanina
  • Izoleucyna
  • Leucyna
  • Lizyna
  • Metionina
  • Treonina
  • Tryptofan
  • Walina

Białka W Diecie

W diecie, którą układamy powinny znajdować się pełnowartościowe białka, czyli właśnie takie, które mają pełny profil aminokwasów, podwyższy to zdolności anaboliczne organizmu, a dieta oparta na takich białkach z pewnością będzie wyższej, jakości.

Białka Produkty

Istnieje wiele naturalnych źródeł białek z pełnym profilem aminokwasowym:

  • Drób
  • Jaja
  • Wołowina
  • Nabiał

Generalnie są to białka pochodzenia zwierzęcego, natomiast białka pochodzenia roślinnego nie są tak pożądane w diecie.

Alternatywa dla naturalnych białek

Istnieje gamma suplementów, odżywek białkowych, które stanowią doskonały zamiennik dla białek naturalnego pochodzenia. Produkty te zazwyczaj są lepiej przyswajalne niż białka pochodzące z pożywienia, jednak są to tylko suplementy diety i nie należy traktować ich, jako podstawę podczas układania diety.

Porada

Profesjonaliści zaczynają układanie diety od odpowiedniego rozmieszczenia białek na wszystkie posiłki, potem dopisują węglowodany, a na końcu tłuszcze. Dietę raczej bardzo ciężko ułożyć idealnie, dlatego zaczyna się od białek.

Trener Kobiet

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *