kobieta-trenuje.pl

Kolejna witryna oparta na WordPressie

obliczanie zapotrzebowania kcal
Dieta

Obliczenie zapotrzebowania kcal – co trzeba o nim wiedzieć?

Obliczanie zapotrzebowania kcal powinno być pierwszym krokiem przy podjęciu decyzji dotyczącej sposobu odchudzania się. Nie można przecież określić kaloryczności diety, nie wiedząc, ile kalorii jest potrzebne organizmowi do prawidłowego funkcjonowania. Co należy wiedzieć o obliczaniu zapotrzebowania? Co warto mieć na uwadze?

Najważniejsze parametry

Zapotrzebowanie kaloryczne powinno się obliczać biorąc pod uwagę – płeć, wiek danej osoby, jej wagę i wzrost. Co oczywiste – większe zapotrzebowanie na kalorie mają mężczyźni i osoby, które są jeszcze w fazie dojrzewania, czyli nastolatkowie. Oni na rozwój potrzebują dużą ilość kalorii, z którą ich szybka przemiana materii doskonale sobie radzi. Kolejnym ważnym aspektem jest rodzaj aktywności. Osoby, które mają pracę fizyczną, a do tego jeszcze trenują, z całą pewnością potrzebują więcej kalorii niż osoby leżące czy takie, które prowadzą siedzący tryb życia i unikają aktywności fizycznej.

PPM i CPM

To bardzo dwa ważne skróty. Pod nimi chowają się dwa pojęcia – podstawowa i całkowita przemiana materii. Różnica pomiędzy nimi jest następująca. Podstawowa przemiana materii to taka ilość kalorii, która jest niezbędna twojemu organizmowi do utrzymania funkcji życiowych. Tyle jest niezbędne, by twoje ciało mogło funkcjonować, czyli utrzymywać prawidłową temperaturę ciała, prowadzić gospodarkę hormonalną itd. Jeśli jednak zauważymy, że w ciągu dnia zużywasz też energię na poruszanie się i wykonywanie różnych czynności, to jej ilość określi nam całkowita przemiana materii. Oczywiście drugi wskaźnik w każdym wypadku będzie wyższy od tego pierwszego. Im jesteś aktywniejszy, tym wyższe jest twoje CPM.

Ile kalorii, by schudnąć?

Tutaj odpowiedź jest dość prosta. Dieta redukcyjna to taka, w której dostarczasz organizmowi mniej kalorii niż wynosi twój CPM. Wielu specjalistów podaje, że dieta redukcyjna powinna wynosić dokładnie 80% CPM. Oznacza to, że im jesteś bardziej aktywny, tym więcej możesz jeść i wciąż będzie to dieta redukcyjna, bo będziesz generować deficyt kaloryczności. Równocześnie bardzo ważne jest, by nie schodzić poniżej poziomu PPM. To może już być szkodliwe dla zdrowia. Szczególną ostrożność powinny zachować osoby, które mają prawidłowe BMI. One nie mają do dyspozycji zmagazynowanych zapasów tłuszczów i glikogenu, który w razie potrzeby mógłby zostać wykorzystany jako paliwo dla organizmu. W przypadku osób o nadwadze i otyłości bardziej restrykcyjną dietę redukcyjną może zalecić tylko wykwalifikowany specjalista.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *